Pokud vyjedete v zimě s autem, které má zamrzlá okna, pak vám hrozí jisté nebezpečí. A nejen vám. Můžete snadno někoho přehlédnout a pak jsou následky mnohdy fatální. Stejně nebezpečná (možná ještě o něco více) je námraza u letadel.
· I tady platí, že by měl každý kapitán letadla obejít celý stroj a zkontrolovat, zda nehrozí podobné nebezpečí.
V případě letadla je to ale na rozdíl od automobilu trochu jinak. Zatímco v autě jsou pro řidiče nejzranitelnější místa právě okénka, u letadla nehrají až tak důležitou roli.
o Tady jsou klíčové
– okraje motoru
– náběžné hrany křídel
– ukazatele dynamického i statického tlaku vzduchu
– ukazatele teploty.
Kdy se letadlo musí odmrazit? Pokud se sejdou dva faktory.
1) Teplota se pohybuje kolem třech stupňů nad nulou.
2) Nastala zvýšená vlhkost vzduchu a tím pádem se může objevit jinovatka, mrznoucí mlha a další nebezpečné srážky.
V těchto případech dochází k námraze na letadle při klidovém stavu na letišti.
S námrazou by stroj nemusel vzlétnout
Námrazy, které vzniknou během letu, se musí odstranit pomocí automatických mechanismů. Křídla a další součásti se ohřívají pomocí proudu teplého vzduchu nebo elektrickým proudem.
· Mohou se také preventivně potáhnout speciálním gumovým povlakem.
· Povlak se v pravou chvíli nafoukne a popraskaná námraza odpadne.
Stojí-li letadlo na ranveji a je zapotřebí jeho odmrazení, pak se provede urychleně před vzletem letadla. Což znamená, že už jsou cestující na palubě a letoun má spuštěné motory. Při vzlétání se totiž spotřebuje velké množství paliva, a proto se během tohoto procesu vypínají ohřevy křídel a další systémy. Je tedy nutné vše urychlit na co nejkratší možnou dobu.
o Pokud by se letadlo neodmrazilo, zhoršilo by to aerodynamické vlastnosti.
o Došlo by k poklesu vztlaku a letadlo by se nemuselo ani zvednout od země.